Monday, September 03, 2007

De IJslandse liefde voor 'Jeppar'





In Ijsland rijden ze in Jeeps (een jeep is een jeppar in het IJslands). The bigger the better is iets wat echt typerend is.

Nu zul je denken, 'ja dat hebben ze ook nodig met al dat slechte koude weer en die slechte wegen.' Maar eh, nee, de meesten rijden er mee in de stad, in Reykjavík zelf, waar alle wegen prima onderhouden zijn en geasfalteerd.

Wij hadden laatst geluk met de jeep. We waren naar Reykjanes geweest met mijn ouders en brachten mijn ouders naar het vliegveld. Ze waren op tijd, net, ze moesten al gaan boarden enveel tijd om afscheid te nemen was er niet.

Onderweg terug naar Reykjavík kraakte de auto nogal en waren we bezorgd. Valdi gokte wat er was: de kogellagers zijn versleten en moeten vervangen worden. Dat is wel vaker met verbouwde jeeps.

Ongeveer 20km van de grens van Reykjavík kraakte de auto wel heel erg en slingerden we bijna de weg af. Oh kut zei ik. De voorband slingerde alsof er een slag in zat en echt rijden lukte alleen met 5km/h. Even laten uitroken en toch weer verder proberen te gaan, maar het lukte echt niet. Achteruitrijden zijn we de parkeerplaats van de Ikea opgereden en wachtten we op hulp. Kjartan (Valdi's jongere broer van 19 kwam ons ophalen). De jeep zou de volgende dag gemaakt worden. Ongeveer 500 euro kostte dat.

De jeep is de jeep van de vader van Valdi, die het ding wel echt nodig heeft als geoloog als hij ergens onderzoek doet.

Per inwoner in Reykjavík zijn er 3 auto's. Kan je nagaan hoeveel dat vervuilt. Helemaal als je weet dat het openbaar vervoer slecht is, het weer ook slecht is en er nauwelijks mensen fietsen hier. Er is ook geen trein of metro of tram, alleen een bus. Al zijn er wel hele schone bussen die op waterstofgas rijden. Niet allemaal hoor, maar een paar.

Nu heb ik een lekke, want ik had nog geen tijd om een nieuwe band enzo te kopen...

Ik doe alles op de fiets, maar iedereen die ik ken verklaart me voor gek en doet hetzelfde stukje (5min met de auto 7 min op de fiets) met de auto. Dat is dan toch wel erg Amerikaans.

No comments: